Een succesvolle werving start met een plan

Openstaande vacatures in korte tijd invullen? Met kandidaten die goed aansluiten op jouw vraag? Met een succesvolle wervingsstrategie haal je sneller de juiste mensen aan boord. Zo zorg je voor een betere werkdruk voor bestaande medewerkers en lagere wervingskosten. Ontdekken hoe je jouw wervingsproces optimaliseert?

Wat is een wervingsstrategie?

Om je vacature in te vullen, heb je een duidelijke wervingsstrategie nodig. Zeker in deze krappe arbeidsmarkt. Op deze manier voorkom je dat je veel tijd steekt in wervingsprojecten die niets opleveren. Een succesvolle wervingsstrategie is een doordacht plan om geschikte medewerkers aan te trekken. Denk aan het bepalen van de ideale kandidaat, bedenken waarom mensen graag bij jouw bedrijf willen werken en hoe je de doelgroep het beste kan benaderen. Daarbij spelen ook praktische zaken  een rol. Bijvoorbeeld de tijdsplanning, gesprekspartners en wie uiteindelijk de keuzes maken. Aan wervingsstrategieën is er geen gebrek. Maar hoe kies je de juiste aanpak voor jouw bedrijf?

19 07 2022 Epsilon Studios Ektor Tsolodimos Deel 2

Waarom een strategie belangrijk is

Stel je voor, je solliciteert op een vacature die goed aansluit op jouw profiel. Vervolgens hoor je twee weken niks. Geen reactie, updates, alleen maar stilte. Of je hebt een veelbelovend gesprek, maar wordt vervolgens afgewezen zonder duidelijke reden. Dagelijks overkomt het vele sollicitanten. Dit is waarom een succesvolle wervingsstrategie belangrijk is. Wanneer jouw sollicitatieproces op rolletjes loopt, neemt de kans op een goede match toe. Een gerichte benadering en effectieve communicatie zorgen voor een positieve kandidaatervaring. En lagere wervingskosten. 

Het begint met een duidelijk beeld van jouw ideale kandidaat. Wat voor persoon wil je aannemen? Wie zijn de beslissers in het recruitmentproces? Welke kwalificaties zijn een must-have en welke een nice-to-have? Door dit vooraf goed met elkaar af te stemmen, voorkom je discussies tijdens de werving. Door je vanaf het begin te richten op de juiste kandidaten bespaar je tijd én geld. Juist in deze krappe arbeidsmarkt wil je het ijzer smeden wanneer het heet is. Een strak wervingsproces houdt de vaart erin. Hoeveel dagen mag een kandidaat maximaal op reactie wachten? Wie plant de vervolggesprekken in? Door hier vooraf over na te denken, en ruimte in agenda’s te reserveren, blijven sollicitanten betrokken. 

De wervingsstrategie van Yor-in

Om de werving soepel te laten verlopen, doorlopen we een aantal stappen om jouw nieuwe collega te vinden. Zo is het recruitmentproces overzichtelijk voor iedereen en sturen we op tijd bij waar nodig. Binnen 8 tot 10 weken doorlopen we de volgende stappen:

Vacature intake (week 1)

Wanneer een klant bij ons aan de bel trekt over een openstaande vacature gaan we in gesprek. Tijdens de vacature halen we het gewenste kandidaat profiel naar boven. Indien nodig herschrijven we de vacaturetekst zodat deze aantrekkelijk is voor sollicitanten. Dit helpt om gericht kandidaten aan te trekken. Ondertussen onderzoeken wij alvast kandidaten uit ons netwerk, die mogelijk een match kunnen zijn.

Online campagne (week 2-8)

Als de vacaturetekst compleet is plaatsen we deze online. We kiezen kanalen, zoals Instagram, Google en LinkedIn, waar kandidaten ook te vinden zijn. Daarnaast maken we effectieve advertenties om jouw zichtbaarheid te stimuleren.

Kandidaten benaderen (week 2-5)

Vanaf het eerste moment activeren wij ons eigen netwerk. Als hier geen passende kandidaat tussen zit, starten we een actieve zoektocht naar nieuw talent. We benaderen kandidaten met een goed verhaal, uit naam van onze opdrachtgevers. Hierbij nemen we de tijd om iemands CV te lezen en hebben we genoeg kennis om interessante aanknopingspunten te vinden.

Gesprekken (week 5-8)

Nadat wij de kandidaten grondig hebben gesproken tijdens de intakegesprekken, presenteren we de shortlist selectie aan jou. Vervolgens plannen we de gespreksrondes in. Bij voorkeur zijn dit twee inhoudelijke gesprekken met een aanvullend arbeidsvoorwaardelijk gesprek. Tijdens de gespreksrondes houden we de vinger aan de pols, managen we ieders verwachtingen en zorgen we voor een snelle opvolging.

Getekend contract (week 8-10)

We blijven betrokken tot de handtekening staat. Gefeliciteerd met jullie nieuwe collega!

Wervingsstrategie Van Yor In
Ontwikkelingen In De Recruitmentmarkt 2023

Ontwikkelingen in de recruitmentmarkt 

De recruitmentmarkt ontwikkelt zich razendsnel. Zo krijgen AI en machine learning een steeds grotere rol. Denk bijvoorbeeld aan CV-screening en het voorspellen of een kandidaat geschikt is voor een positie. Ook vinden er steeds meer online interviews plaats voor extra snelheid. Met al deze trends is het belangrijk om persoonlijk te blijven. Bepaalde vormen van recruitment blijven mensenwerk. Door in te zetten op employer branding, zet je de medewerker centraal. En presenteer je jezelf als aantrekkelijke werkgever.   

Dat is geen overbodige luxe. De beste talenten zijn namelijk al voorzien van een goede baan. In het tweede kwartaal van 2023 zocht een klein deel (11,7%) van de beroepsbevolking actief naar ander werk. Terwijl een veel groter deel (45,7%) latent interesse heeft in nieuwe carrièremogelijkheden. Met een wervingsstrategie op maat bereik je ook die tweede groep. En vergroot je de kans op gewenste reacties aanzienlijk.

Welke rol heeft Yor-in in de wervingsstrategie van jouw bedrijf?

Het grote aantal vacatures maakt kandidaten kieskeuriger. Zij reageren alleen op Recruiters die een concreet verhaal vertellen. En vanaf het eerste moment een inhoudelijke gesprekspartner zijn. Zoek je gekwalificeerd personeel binnen een specifieke branche? Neem dit dan mee in je wervingsstrategie. Bedrijven die actief zijn in de voedingsmiddelenindustrie, zijn het meest geholpen met food recruitment. Het inschakelen van een intermediair met een relevant netwerk is een slimme zet.

Wanneer je een vacature bij Yor-in uitzet, lift je mee op onze jarenlange ervaring. We kennen de markt, hebben een groot professioneel netwerk en vinden in korte tijd de ideale kandidaat voor jouw vacature. Vanuit de basis van onze vaste wervingsaanpak onderzoeken we hoe we jou het beste ondersteunen. Wat voor professional zoek je? Waar moet deze persoon aan voldoen? Wanneer we een IT Specialist zoeken, hanteren we een andere aanpak dan bij een HR Specialist. Wat hetzelfde blijft is onze persoonlijke werkwijze en transparante communicatie.

 

 

19 07 2022 Epsilon Studios Ektor Tsolodimos Deel 2 13

Wil jij jouw eigen werving verbeteren? Ook daar helpt Yor-in je mee.


Door de snelle ontwikkelingen op het gebied van employer branding en digitalisering, red je het niet meer met alleen het online zetten van een vacature. Een aantrekkelijke werkgever is continu zichtbaar in de markt. Als recruitmentpartner ondersteunt Yor-in jou ook met het inrichten van een toekomstbestendig wervingsproces. Daar schakel je onze Recruitment Specialisten voor in. Zo helpen we jou vooruit met een food recruitmentoplossing op maat.