Waarom een strategie belangrijk is
Stel je voor, je solliciteert op een vacature die goed aansluit op jouw profiel. Vervolgens hoor je twee weken niks. Geen reactie, updates, alleen maar stilte. Of je hebt een veelbelovend gesprek, maar wordt vervolgens afgewezen zonder duidelijke reden. Dagelijks overkomt het vele sollicitanten. Dit is waarom een succesvolle wervingsstrategie belangrijk is. Wanneer jouw sollicitatieproces op rolletjes loopt, neemt de kans op een goede match toe. Een gerichte benadering en effectieve communicatie zorgen voor een positieve kandidaatervaring. En lagere wervingskosten.
Het begint met een duidelijk beeld van jouw ideale kandidaat. Wat voor persoon wil je aannemen? Wie zijn de beslissers in het recruitmentproces? Welke kwalificaties zijn een must-have en welke een nice-to-have? Door dit vooraf goed met elkaar af te stemmen, voorkom je discussies tijdens de werving. Door je vanaf het begin te richten op de juiste kandidaten bespaar je tijd én geld. Juist in deze krappe arbeidsmarkt wil je het ijzer smeden wanneer het heet is. Een strak wervingsproces houdt de vaart erin. Hoeveel dagen mag een kandidaat maximaal op reactie wachten? Wie plant de vervolggesprekken in? Door hier vooraf over na te denken, en ruimte in agenda’s te reserveren, blijven sollicitanten betrokken.